Adem in, adem uit…
Ademhalen.
Zo vanzelfsprekend dat we het vaak vergeten.
Het gebeurt gewoon.
Zonder dat we erbij stil hoeven te staan.
En toch…
vertelt onze adem een verhaal.
Een verhaal dat ouder is dan woorden.
Een verhaal dat in het lichaam woont.
Ons lichaam ademt, gedragen door het parasympathisch zenuwstelsel, dat ons zachtjes in leven houdt.
Zonder dat we daar iets voor hoeven te doen.
Totdat je ineens merkt…
dat het niet vanzelf voelt.
Dat er iets schuurt.
Iets omgekeerd is.
Ik ontdekte dat ik anders ademde.
Reverse breathing.
Een omgekeerde beweging.
Waar de buik zich normaal opent bij de inademing,
deed de mijne dat bij het loslaten.
En waar ruimte mocht ontstaan,
trok ik juist naar binnen.
Alsof ontvangen niet vanzelf ging.
Alsof het lichaam had geleerd
dat openen niet veilig was.
Soms ontstaat zo’n adempatroon heel vroeg.
In een tijd waarin woorden nog ontbreken,
maar het lichaam al voelt,
onthoudt,
en zich aanpast.
De adem keert zich naar binnen.
Beschermt.
Houdt vast.
En toch…
zit er ook een verlangen.
Het heeft lang geduurd
voordat mijn adem mijn onderbuik weer wist te vinden.
Een weg van proberen,
van zoeken,
van steeds weer opnieuw beginnen.
Soms met frustratie.
Met dat stille gevoel van
ik zou dit toch moeten kunnen.
Bewust onbekwaam.
Weten dat het anders kan,
maar het nog niet kunnen belichamen.
En zelfs nu…
is er soms nog weerstand.
Zelfs na het afronden van mijn ademcoach opleiding,
in maart 2025,
ben ik nog steeds aan het leren.
Niet omdat het niet lukt,
maar omdat het een weg is.
Een weg terug.
Naar iets wat er altijd al was.
Leren om mijn geboorterecht te claimen.
Om te ademen,
voluit.
Om te ontvangen.
Om te mogen genieten van het leven.
In elke inademing
ligt die uitnodiging.
Zacht.
Geduldig.
Steeds weer opnieuw.
Adem in.
Adem uit.
En herinner.
En misschien is dat wel het belangrijkste om te zeggen…
Ik heb niet alle antwoorden.
Ik kan het niet voor je oplossen.
Maar ik kan wel naast je staan.
Je begeleiden.
Je ruimte geven om te onderzoeken.
Om te luisteren naar wat jouw adem
jou te vertellen heeft.
Want jouw adempatroon liegt niet.
Het beweegt met je mee.
Het weerspiegelt hoe jij je door het leven beweegt.
Waar je opent.
Waar je inhoudt.
Waar je misschien nog beschermt.
Ik ben daar geweest.
En nog steeds keer ik ernaar terug.
En soms…
voel ik dat ik daar weer even ben.
Op die plek
waar het kleiner wordt.
Waar het oude zich laat zien.
Maar ik weet nu:
ik heb een keuze.
Een keuze
om daar te blijven hangen,
of om dat deel van mij
zachtjes in eigendom te nemen.
Bijna dagelijks neem ik de tijd
voor mijn ademmeditatie.
Om te voelen.
Om te voeden.
Om mezelf te herinneren
dat ik er mag zijn.
Dat ik ertoe doe.
“Je adem helpt jou herinneren
waar jij jezelf bent vergeten.
Het is een manier
om weer thuis te komen in jezelf.”
Je bent van harte welkom.
Voor een eerste ontmoeting.
Een kennismakingssessie.
Bij Anna’s Aanraken in Adem.
Hoe ziet een ademsessie eruit?
Elke sessie is anders.
Omdat jij anders bent.
Omdat jouw lichaam
precies weet wat er nodig is.
Toch is er een zachte bedding
waarin we samen bewegen.
Aankomen en Afstemmen
Wanneer je bij me komt,
nemen we eerst de tijd.
Ongeveer 30 minuten
om samen te landen.
We beginnen met een intake.
Een moment om te delen
wat er in jou leeft.
Ik leg je uit
hoe een ademsessie eruit kan zien.
Wat je kunt verwachten.
Zodat je niet hoeft te weten,
maar wel mag voelen
dat je veilig bent.
Jouw Intentie
Daarna nodig ik je uit
om stil te staan bij jouw intentie.
Waar verlang je naar?
Wat wil er gezien worden?
Misschien is dat:
je grenzen beter voelen.
Of ruimte geven
aan schuld of schaamte.
Er is geen goed of fout.
Alleen dat wat zich aandient.
Landen in je Lichaam
We beginnen met een meditatie.
Een uitgebreide bodyscan.
Om te voelen
wat jouw lichaam
op dit moment nodig heeft.
Zachtjes zak je
uit je hoofd
en in je lichaam.
De Actieve Ademfase
Ongeveer 35 tot 40 minuten
blijf je in deze verbonden adem.
In die tijd
kan er van alles gebeuren.
Je lichaam kan gaan tintelen.
Je kunt spanning voelen
in je handen of kaken.
Misschien komen er emoties.
Of beelden.
Of herinneringen.
Soms werk ik met aanraking.
Om je adem te ondersteunen.
Om je te helpen openen
waar het nog stil is.
Soms nodig ik je uit
om klank te geven.
Om te bewegen.
Om te stampen of te slaan.
Niet vanuit kracht…
maar vanuit bevrijding.
Alles wat zich aandient
mag er zijn.
Zie het als een loslaten.
Een release.
Van dat wat je lichaam
niet langer hoeft vast te houden.
Integratie
Na de actieve adem
breng ik je terug
naar rust.
Ik leg een oogkussentje
op je ogen.
Je wordt toegedekt.
Je hoeft niets meer.
Alleen te zijn
met wat er is.
Ongeveer 20 tot 25 minuten
krijgt je lichaam de tijd
om te integreren.
Om te verwerken.
Om te verzachten.
Afronden
We sluiten samen af.
Met een korte evaluatie.
Een moment om te delen
wat je hebt ervaren.
Met indien gewenst
een korte huiswerk oefening
Om jezelf te helpen herinneren.
Of juist niet.
Alles is goed.
Tot Slot
Een ademsessie
is geen vaststaand proces.
Het is een ontmoeting.
Met jezelf.
Met je lichaam.
Met wat gevoeld wil worden.
En ik loop
een stukje met je mee.
Veelgestelde Vragen
Misschien vraag je je af
of je iets moet doen
voor je komt.
Dat hoeft niet.
Maar er zijn een paar dingen
die het je net iets fijner kunnen maken.
Kleding
Draag iets
waarin je je vrij kunt bewegen.
Zacht.
Comfortabel.
Niet te strak.
Bijvoorbeeld een joggingpak
of losse kleding.
Een extra trui of vest
kan fijn zijn.
Tijdens de ademreis
kan je lichaam veranderen van temperatuur.
Soms krijg je het ineens koud.
Of juist warm.
Beide zijn helemaal oké.
Eten en Drinken
Het is fijn om licht te eten
voor je sessie.
Zodat je lichaam ruimte heeft
om te ademen
en te voelen.
Geen volle maag,
maar ook niet helemaal leeg.
Als er wat meer tijd zit
tussen eten en de sessie,
dan maakt het minder uit.
Voel wat voor jou klopt.
Aanraking en Jouw Grenzen
Misschien vind je het spannend
om aangeraakt te worden.
Weet dat dit helemaal oké is.
Jij bent de baas
over jouw lichaam.
Altijd.
Je mag altijd aangeven
waar je wel
of niet aangeraakt wilt worden.
Voor mij is dit een belangrijk punt.
Ik weet hoe het is
als je autonomie
niet wordt gerespecteerd.
Juist daarom
staat jouw veiligheid
voorop.
Naar het Toilet Tijdens de Sessie
Soms gebeurt het
dat je tijdens een ademreis
naar het toilet moet.
Dat is niet gek.
De adem brengt beweging
in je lichaam.
Je middenrif masseert je buik.
Je spijsvertering komt op gang.
Het is een loslaatproces.
Dus als je voelt
dat je moet gaan…
geef het gerust aan.
Ik begeleid je daar naartoe.
Ook dat
mag er zijn.
Soms lucht het juist op
om iets los te laten.
Zeker wanneer er iets speelt
dat al langer
“onverteerd” is gebleven.
Is het fijn om na de sessie nog te werken?
Na een sessie
is je systeem vaak open.
Zachter.
Gevoeliger.
Als het kan,
geef jezelf wat ruimte daarna.
Om te landen.
Om na te voelen.
Je hoeft niet meteen
weer “aan” te staan.
Parkeren
Kom je met de auto?
Dan kun je het beste parkeren
in de parkeergarage
op de Achterheuvel.
Tarieven & Trajecten Ademsessies
Soms voel je
dat één sessie niet genoeg is.
Dat je lichaam
meer tijd nodig heeft.
Meer ruimte.
Meer adem.
Daarom werk ik met trajecten.
Zodat dat wat zich aandient
niet alleen geraakt wordt…
maar ook de tijd krijgt
om zich te ontvouwen.
1
Kennismakingssessie – Zachte Uitnodiging
€ 122 – € 144
Misschien voel je dat je wilt komen,
maar nog niet alles helder hebt.
Dat hoeft ook niet.
Soms is het genoeg
om te beginnen.
Je eerste sessie
is precies dat:
een opening.
En wanneer je voelt
dat je daarna verder wilt reizen,
ontvang je
een kleine tegemoetkoming
op een van de trajecten.
Als een zachte ja
tegen jezelf.
2
Laag voor Laag – 6 sessies
€ 864 (6 x € 144)
Voor wie voelt
dat er meerdere lagen
aandacht vragen.
Thema’s die zich laten zien.
Grenzen.
Zichtbaarheid.
Schaamte.
Oude overtuigingen.
In elke sessie
ontvouwt zich
wat op dat moment
gevoeld wil worden.
Zacht.
Aandachtig.
In jouw tempo.
Laag voor laag
kom je dichter
bij jezelf.
3
Verdiepingsreis – 6 sessies
€864 (6 x €144)
Voor wie voelt
dat er één thema is
dat aandacht vraagt.
Een verlangen.
Een blokkade.
Een innerlijk vuur
dat gevoeld wil worden.
In zes sessies
zakken we samen
steeds een laag dieper
in dit ene stuk.
Zodat het niet alleen begrepen wordt…
maar werkelijk gevoeld.
En weer belichaamd.
4
Thuiskomen in Jezelf – 12 sessies
€ 1.728 (12 x € 144)
Flexibel in te plannen,
In jouw tempo
Voor wie voelt
dat thuiskomen geen moment is,
maar een beweging.
Een weg
die zich niet laat haasten.
In deze reeks van 12 sessies
krijgt jouw proces
de ruimte om zich te ontvouwen.
Zonder druk.
Zonder dat het ergens naartoe moet.
Soms werk je met een thema
dat zich aandient.
Soms ontvouwt zich
wat op dat moment gevoeld wil worden.
Laag voor laag.
Adem voor adem.
Je hoeft niet steeds opnieuw te beginnen.
Je mag verder gaan
waar je gebleven was.
Er ontstaat een bedding.
Een vertrouwd ritme.
Waarin je lichaam
steeds een beetje meer durft te openen.
Steeds een beetje meer durft te zijn.
Zodat wat eerst spannend voelde,
zacht kan worden.
En wat ver weg leek,
weer dichtbij mag komen.
Dit is geen traject
dat je “afrondt”.
Maar een reis
waarin je jezelf
steeds opnieuw ontmoet.
En langzaam…
steeds meer thuiskomt.
In jezelf.
Contact
Je bent welkom in mijn praktijkruimte
bij Praktijk Ibis
Achterheuvel 99, Zeist.
Een sessie duurt ongeveer 2 uur.
Tijd waarin niets hoeft,
en alles er mag zijn.
Sessies vinden plaats
op afspraak.
Je kunt een afspraak maken
door hieronder direct een mail te sturen
of rechtstreeks naar: anna@aanrakeninadem.nl


